Zoekmachine Optimalisatie

Met zoekmachine optimalisatie verbeter je, je website op punten zodat de kans groter wordt dat je website hoger in de organische zoekresultaten komt als mensen op voor jou relevante woorden in de zoekmachine zoeken.

Zoekmachine factoren

Onder andere de zoekmachine Google kijkt naar meer dan 200 factoren die de positie van een website in de organische zoekresultaten bepalen. Helaas zijn deze factoren en de invloed van elke factor niet door Google bekend gemaakt. Wel heeft Google af en toe aangegeven wat ze belangrijk vinden aan een website. Daarnaast zijn dankzij verscheidene onderzoeken en testen van zoekmachine optimalisatie experts wel inschattingen naar boven gekomen over wat belangrijk is. Zo zijn de HTML titel en Heading 1 op een website pagina heel belangrijk en werd vroeger de Meta tag Keywords nog veel gebruikt en had veel invloed op de organische posities, tegenwoordig wordt deze niet of nauwelijks meer door Google gebruikt.

Je kan zoekmachine optimalisatie onderverdelen in 2 gebieden:

  • Het optimaliseren van Onsite, Onpage factoren
  • Het verkrijgen van relevante externe links naar jouw website

 

De vindbaarheid van uw website heeft veel invloed op het online succes van uw bedrijf. Zoekmachines zijn tegenwoordig een belangrijke bron voor het vinden van producten of diensten. Staat uw concurrent hoger in Google, dan zullen potentiële kanten daar eerder een aanvraag of bestelling doen dan bij u.
Er zijn verschillende elementen die de vindbaarheid van uw website bepalen. Deze kunnen in grofweg drie factoren worden opgedeeld:
 Tekst: teksten die op de juiste manier geschreven zijn, komen hoger in zoekmachines. Zo raden wij aan om te werken met titels en tussenkopjes die uw kernwoorden bevatten. Ook moeten de woorden waar u op gevonden wilt worden meerdere keren in de tekst voorkomen, maar ook weer niet te vaak, want anders zien zoekmachines dit als een truc.
 Techniek: de opmaak van uw webpagina’s heeft invloed op de manier waarop zoekmachines uw website indexeren. Met de juiste techniek worden bepaalde woorden als belangrijker aangeduid, wat invloed heeft op uw positie in de zoekresultaten.
 Populariteit: websites die al groot zijn, worden als relevanter gezien dan websites die door niemand worden bezocht. Ook het aantal links vanaf andere websites naar uw website draagt bij aan het beeld van de zoekmachine over uw website. Hoe meer links, hoe betrouwbaarder en relevanter u wordt ingeschat.
Wanneer u beter vindbaar wilt worden in Google, dan is het belangrijk dat u alle drie deze elementen verbetert. Het loont om tijd te steken in uw vindbaarheid.